Måndag 17/2 – Hörförståelse och läsförståelse

Hej allihopa!

Idag måste jag vara med på ett möte. Ni får jobba självständigt på lektionen.

Uppgift 1.
Ni ska titta på en svensk film som heter SOS – en segelsällskapsresa.

Titta först på filmen och svara sedan på uppgifterna nedan. Du ska svara i det här blogginlägget.

Frågor till filmen:

1. Vad tycker du om filmen? Berätta varför du tycker så!

2. Beskriv någon av personerna i filmen.

Efter filmen kan du ta 30 minuter rast.

Uppgift 2
Läs nyheterna som du fick av mig i fredags. Gör frågorna du fick i fredags. Om du inte blir klar gör du frågorna hemma tills på fredag.

Lycka till!

16 responses

  1. Det var en okej film. Det var inte tråkig men inte så rolig
    Jag gillade Ole. Han var rolig, inte så strikt och bra vän

    1. Bra! Jag tror också Ole är en bra vän för Stig-Helmer. /Sofia

  2. 1. Filmen var roligt men lite för lång! Många rolig och konstig scener, som man att kan inte börja hans båt och slumpvis ubåt. Det fanns så många katastrofer också, från början av filmen till slut!

    2. Olle. Olle är Stig Helmers bästa kompis och han har en ”happy go lucky” attityd och är en rolig och glad man. Han bjuda Stil Helmer för att gör roliga saker men de brukar bli absurt, som när Stil Helmer fallade till sopor båt och Olle ”lånade” en båt för att följer honom. Han är lite busig men är en bra kompis till Stig Helmer.

    1. Bra jobbat! Ole är en lustigkurre!

  3. Filmen är lite rolig och lite tråkig.

    Jag ska beskriv en man som heter Stig helmer.Han är lång man och dum man.

    Han vet inte nästan allting och vad han ska att göra.

    1. Bra jobbat! Hur menar du med ”dum”?

      1. Jag menar så här

        Han vete inte vad göra och han rolig på filmen

  4. 1. Filmen är ganska roligt och alla aktörer har spelat sina roll i ett perfekt sätt .
    Stig Helmer i särskilt var super komikern men han var jättekonstigt i sitt beteende som han göra brukar. Han kan inte göra nånting innan ta han tillstånd från sina mamma. Jag gillar filmen eftersom det är mycket underhållande. 2. Stig Helmer och sin kompis Ole Bramserud. De var spontan och roliga personer. De är lyckliga personer och älskar liv , men de gör dumma saker och rolig på samma gång .
    3. Tyvärr har jag aldrig sett svensk filmer, men ibland ser vi den korta filmer i klassen.

    1. Bra jobbat! Om du gillar filmerna om Stig- Helmer så finns det flera. Sök på : Sällskapsresan.

  5. 1. Det är lite svart för mig att säger om jag gillar filmen. Jag tror det är mycket lång och berätter samma saker igen och igen. I början det var roligt, men sen jag tänkte det var tråkigt. Hur många saker kan bli fel i två dagen med så många människor? :)))
    Dessutom jag tror filmen är så 80’s, det är svart om titta på för så lång tid. Om filmen var en timme kortare det skulle bli roligt.
    (Jag är en 80’s tjej, men det var även alltför mycket för mig.)

    2. Älskling: hon har nästan alltid rosa kläder och sucka mycket. Jag tyckte om hennes mössor och hur hon länder att bli snäll med hennes man’s önskemål.
    Min favoritscen var hur henne måste klättra på seglet mast för att hennes man trodde det var en brå idé. Roligt!

  6. Filmen beskriver en vänskap i roliga stunder. För mig var lite lång och sen det blir tråkigt.
    Jag gillade Olle och Stig Helmer, två vänner är så ovanligt och jag tror att den här filmen passar.

  7. Jag gillade filmen för att den är comedy och man kan lära hur man blir en sann vänskap, och efter filmen tyckte jag om åka båt och jag måste lära mig att simma för att inte blir som Stig-Helmer.
    Jag tyckte om Stig-Helmer för att han är en trevlig person .

    1. Bra jobbat! Ja, jag gillar också att åka båt men jag är lite rädd för vatten. Jag kan simma men jag gillar det inte. /Sofia

  8. Den här komedi är snäll och naiv .
    Svensk humor.
    Alla karaktärer är underbara.

    1. Ja, det är svensk humor. Gillar du svensk humor?

Kommentera

