Läxa fredag 2 maj – prepositioner

Hejsan!!

Här kommer läxan ni skall göra om prepositioner på fredag den 2 maj.

1. Se på den korta filmen om prepositioner.

Klicka här och titta på filmen!

Svara sedan på dessa tre frågor och skriv svaren i en kommentar.

1. Vad är en preposition?
2. Var placeras oftast en preposition?
3. Kan du böja en preposition?

Blogg

2. Arbeta sedan med prepositionsuppgifterna.

Övning 1.
Övning 2.
Övning 3.

3. Till sist: Skriv och berätta vad du gjorde på Valborgsmässoafton. Skriv max 100 ord i en kommentar.
Valborg

Tänk på att vara försiktig om ni går till någon kase.
Hälsningar
Erik

14 responses

  1. 1. Prepositioner är ord som använde för att beskriva olika förhållanden mellan personer, platser och saker. 2. Prepositioner placeras oftast framför substantiv och pronomen. 3. Prepositioner kan inte böjas.

    1. eriklundkvist | Svara

      Helt rätt bra jobbat, vad tyckte du om övningarna?

      1. Detta är en mycket viktig läxa, men en dag är inte tillräckligt för att förstå. Detta är ett komplicerat ämne. Jag tror det.

  2. Almaz Efrem | Svara

    1.Prepositioner är ord som används för att skriva olika förhållanden mellan personer,platser och saker.
    2.Prepositioner placeras oftas framför substantiv och pronomen.
    3.Prepositioner kan inte böjas.

    1. eriklundkvist | Svara

      Bra jobbat helt rätt!

  3. Nour Shhapy | Svara

    Prepositioner är flera litet ord använder vi dem med alla olika meningar (personer,platser,saker,) men de är jätte viktiga att används.
    Prepositioner placeras oftas framför substantiv och pronomen.
    Prepositioner kan inte böjas.

    1. eriklundkvist | Svara

      Bra jobbat Nour!

  4. 1)Prepositioner är ord som används för att beskriva olika förhållanden mellan personer,platser och saker. 2) Prepositioner placeras oftast framför substantiv och pronomen. 3) Prepositioner kan inte böjas.

    1. eriklundkvist | Svara

      Helt rätt, bra jobbat!

  5. 123.. Prepositioner är viktiga och korta ord som används för att beskriva olika förhållanden eller kopplingar mellan personer, platser och saker. . För prepositioner brukar placeras oftast framför substantiv och pronomen men det är inte reglerna . Prepositioner kan inte krökas,bockas eller böjas.

    1. eriklundkvist | Svara

      Bra Jasmin!

  6. Ibrahim amo | Svara

    1-Prepositioner är ord som användas för att beskriva olika förhållanden mellan personer,platser och saker.
    2-Prepositioner placeras oftast framför substantiv och pronomen.
    3-Prepositioner kan inte böjas.

    1. eriklundkvist | Svara

      Bra Ibrahim! Helt rätt.

  7. Jag gjorde på Valborgsmässoafton. Jag vaknade klockan halv åtta och steg upp direkt. Det är halvklart och det blev lite kallt.Idag hade jag arbetat som varit . Klockan tio gick jag till restaurangen ta det nästan femton minuter.Restaurangen öppnade klockan elva men jag ville låna datorn i den här för att användande de övningar i bloggen . Klockan tolv väntade jag på kunder och min chef kom de sena .Det var lugnt .Jag gillade inte högtiden därför att jag tänkte på min familj i mitt hemland . Restaurangen stängde klockan åtta och sedan körde vi hem. klockan halv nio åt vi grill till middagen tillsamman på Valborgsmässoafton.

Kommentera

