Läxa till måndag 12/5 – Vilda och tama djur

Hej!

Den här veckan ska ni få arbeta med nya ord. Ni ska arbeta med tama och vilda djur.

Kan du namnen på dessa vilda djur? Klicka här!
Kan du namnen på dessa tama djur? Klicka här!

Skriv en kommentar och berätta:

1. Har du sett några vilda djur i Sverige? Vilka?
2. Vilka vilda djur är vanliga i ditt hemland?
3. Vilka tama djur är vanliga i ditt hemland?
4. Har du eller har du haft något tamt djur?

vildadjur_rubrik

Lycka till!
/Sofia

28 responses

  1. Vi har sagolik natur utanför dörren, här på naturen. Det dyker upp djur nästan titt som tätt, bland annat bäver, kattuggla, rådjur, sälar,loar,rävar,vargar,ekorrar och många andra kan ser i naturen.Vi måste att promenera i naturen och tittar annorlunda.För tama djur .Min första bok här i Sverige beskriver många tama djur ,som : hönor,kycklingar,hundar,katter,hästar,kor,kaniner och många andra…
    Mycket viktiga ,några tama djur kan bli farligare än vilda djur för barn…och var försiktiga när leker med djur det tar risker!

    1. Bra jobbat! Du har rätt, tama djur kan vara farligare än vilda djur! /Sofia

  2. Ursäkta,i mitt hemland tama djur är likadana som i Sverige och jag har aldrig haft något tama djur ,jag har stark allergi mot päls.

    1. Oj! Är du allergisk. Det var inte roligt. Är du allergisk mot något annat än pälsdjur?

  3. Ursäkta jag tycker om att skriva lite mera men tid för skolan kommer snart och jag måste säger vi ses på skolgården.

  4. 1.ja,Jag har sett en ekorre.
    2.lejon.björn.rådjur.lo.uggla.räv.grävling.varg.hare…..
    3.fiskar.höna.kyckling.hamstar .katt.marsvin.häst.kanin.hund.får.ko….
    4.kanin.

    1. Hej Elahe! Bra jobbat! Är det något djur som du skulle vilja se i Sverige? /Sofia

      1. vildsvin,schakaler,pantrar,lodjur,Asiatic gepard,Persisk leopard.

        Åsna,Camel,kalkon,Goat,Ram,anka,Goose.

  5. _Ja,jag har sett några vilda djur i Norra Sverige många gånger på vägen,de var (ekorre,lamm,ren).
    _hundar,varg,katter de är vilda djur i mitt hemland.
    _Hönor,katter,hundar tama djur är de i mitt hemland.
    _Nej,jag hade jag inte.

    1. Hej Nour! Bra jobbat! Lamm är tama djur. Vilda lamm finns inte i Sverige. Har du sett några vilda djur i sandviken? /Sofia

    2. Tänk på ordföljden i kort svar:
      – Nej, jag hade jag inte – Fel
      – Nej, det hade jag inte. – Rätt

      /Sofia

      1. Tack Sofia.

  6. Hej sofia !

    1-Ja,jag har sett tre vilda djur ekorre,hare och uggla i Sverige.
    2-Det finns flera vilda djur räv,varg,hare,ekorre,hyena,vildsvin och grävling i mitt hemland.
    3-Det finns flera tama djur ko,får ,hund,fisk,gris och många typer av fåglar i mitt hemland.
    4-Nej,jag har inte.

    1. Hej Mohamad! Bra jobbat! Tänk på ordföljden i korta svar. ”Nej, jag hade inte” saknar subjekt, skriv istället : ”Nej, det hade jag inte”. /Sofia

  7. 1) Ja,det har jag.Jag hade sett harar,ekorrar,rådjur och jag hade ätit älgkött. 2) Det finns elefanter,tigrar och apor som vilda djur är vanliga i mitt hemland. 3) Det finns katter,hundar,vattenbufflar,kycklingar,fiskar och ormar som tama djur är vanliga i mitt hemland. 4) Jag har en liten och svart hund som heter Chinjong i mitt hemland.

    1. Bra jobbat! Tänk på hur du använder har/hade. Är det nu-tid eller då-tid? Gillar du älgkött? 🙂

      /Sofia

      1. Ja, det har jag .Jag har sett harar, ekorrar och rådjur i skogen . Jag gillar inte mycket älgkött men det finns många kilo i frysen .Min väns man jagar älgar varje år.

      2. Prova att göra köttfärsås eller lasange då smakar köttet mindre älg. Kanske det blir godare då:)

  8. 1_Nej,det sett jag inte.
    2_Det finns flera vilda djur räv,varg,hare,ekorre,hyena,tiger i mitt hemland.
    3_Det finns flera tama djur ko,får ,hund,fisk och katt i mitt hemland.
    4_Nej,det hade jag inte.

    1. Hej! Bra jobbat! Häftigt med tiger! Vackra djur! /Sofia

  9. Iman habibi | Svara

    1. Ja , jag har sett en älg när jag bodde i Boden också en igelkott och många ekorrar här i sverige. 2. Jackal – orm – fladdermus – Pigeon hål. 3.camel – åsna – elefant – apa – sköld/padda – råtta. 4.Ja , jag had en akvarium mad många köttätande fiskar i.

    1. Hej! Bra jobbat! Köttätande fiskar? Det låter farligt:) /Sofia

  10. letesus tluk | Svara

    Hej Sofia !

    1-Ja jag har sett två vilda djur, hare och ekorre i Sverige.
    2- Det finns flera vilda djur ,hare ,ekorre,räv,hyena,grävling, varg, i mitt hemland.
    3-Det fanns flera tama djur ,ko ,hund,fisk,gris,får och katt i mitt hemland.
    4-Nej ,jag har inte.

    1. Hej Letesus! Bra jobbat! Kom ihåg subjektet ”det” i fråga 4. ”Nej, det har jag inte”. /Sofia

  11. Ibrahim amo | Svara

    Hej Sofia !
    1-Ja,jag har sett ekorre och rådjur.
    2-rådjur,uggla,hare,räv.
    3-hund,katt,höna,lamm,ko.
    4-Nej,det hade jag inte.

    1. Hej Ibrahim! Bra jobbat! /Sofia

  12. wegahta haile | Svara

    svara
    Hej Sofia!
    1.Nej,det sett jag inte.
    2.räv,apa,hyena ,ekorre.
    3.gris,får,ko,höna,hund.
    4.Nej, det hade jag inte.

    1. Hej Wegahta! Bra jobbat! Fråga 1: ”Nej, det har jag inte sett” /Sofia

Kommentera

