Fredag 1/4, En dag i Katarinas liv

Hej!

Ni har ingen läxa nästa vecka!  (April, april din dumma sill, jag kan lura dig vart jag vill.) Det var bara ett aprilskämt.

Hi, hi!!

Vi tränade uttal, läsa högt, lyssna och förstå idag.

Vi tränade verb i presens och preteritum.

Här är viktiga verb som du måste kunna när du ska berätta muntligt och skriftlig om en dag i ditt liv.

klär på mig           klädde på mig

gör                          gjorde

sätter mig            satte mig

tar                           tog

skär                        skar 

läser                        läste

äter                          åt

går                          gick

får                            fick

ska                        skulle

säljer                  sålde

kan                    kunde

brukar                 brukade

försöker              försökte

stänger                stängde

räknar                 räknade

stiger av              steg av

kommer               kom

sätter                 satt  

ringer                 ringde

lägger                 la   (lade)

släcker                släckte

 

 

 

 

 

Kommentera

